زلال
مذهبی و علمی
سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, :: 12:44 :: نويسنده : عبدالحسن امامی

ره به جایی نبری تا نشوی مرد خدا

دل مردان خدا راه به جایی دارد

 

وضو و معالجه بیماری ها
وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سردبر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است که وضو می گیریم. جالب این است که در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده است.برای مثال، آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند. چونکه نقاط طب سوزنی در آقایان و خانها در بعضی از نقاط فرق می کند.

این را هم بدانید که با تحریک نقاط طب سوزنی بوسیله آب سرد وضو، خط سیر چهارده نصف النهار را تحریک می کنیم و باعث سرحالی، شادابی، تسکین دردها، نیروی جسمانی وروحی و معالجه بسیاری از بیماریها می گردد.و همچنین تمامی اعضاء داخلی بدن را تقویت می کند.از جمله: ریه ها، روده بزرگ، معده، قلب، کلیه ها، کبد و…

ایجاد نیرو و نشاط با وضو
در احادیث آمده که بعد از وضو، بدن را با چیزی خشک نکنیم وبگذاریم خودش خشک شود. دلیل آن اینست که بدن در برابر سرمائی که حس می کند، خود به خود درجه حرارت آن بالا می رود تا بدن را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شودو اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عظلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد.

رابطه نماز با میدان مغناطیسی و بارهای الکتریکی
همانطور که می دانید، در بدن ما میلیونها عصب وجود دارد که کار انتقال پیام در بدن ما بوسیله تحریک الکتریکی این عصبها صورت می گیرد. در اثر شارش بار در اطراف آنها، در بدن ما یک میدان تشکیل می شود و میدان بدن ما در اثر فعالیت همزمان میلیونها عصب به وجود می آید.
میدان مغناطیسی بدن و امواج مغزی در معرض خطر:
بنابر تحقیقات پرفسورلای، امواج مغناطیسی خارجی که از نیروگاه های برق یا وسایل برقی مثل سشوارو … ساتع می شود، به DNA سلولهای مغزی آسیب می رساند و قابلیت ترمیم را در آنها از بین می برد.و همچنین این میدانها باعث اختلال در میدان مغناطیسی طبیعی بدن می شوند.
همانطور که می دانید نزدیک به ۷۰% از بدن ما را آب فرا گرفته است و مولکولهای آب به صورت دو قطبی هستند و زمانی که ما در معرض یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیریم، این مولکولها در جهت آن میدان قرار می گیرند و این پدیده باعث می شود، نظم میدان مغناطیسی ما به هم بریزد.
علاوه بر عوامل خارجی یکسری عوامل داخلی نیز وجود دارند که باعث می شوند اختلال در میدان بدن ایجاد شود. مهمترین آنها بارهای الکتریکی هستند که هنگام شارش بار در عصب، در اطراف آن به وجود می آیند و به صورت الکتریسته ساکن در بافتهای بدن ذخیره می شوند و میدانی که در اطراف این بارها به وجود می آیند در میدان بدن ایجاد خلل می کنند. این بارها به خصوص در نقاطی که تراکم اعصاب بیشتر است ذخیره می شوند و به دلیل این که هم تراکم زیادی دارند و هم در نزدیکی عصبهای بیشتر و مهمتری قرار دارند، برای بدن به شدت مضر هستند. از جمله این نقاط ناحیه سر، دستها و قسمت مچ پا به پایین است.
به ظاهر ما روزانه تنها دقایقی را در معرض میدان مغناطیسی هستیم. مثل موبایل، سشوار و… اما در طول دوران زندگی خود در معرض میدان مغناطیسی بسیار قوی هستیم وآن میدان مغناطیسی زمین است.

نماز و میدان مغناطیسی:
آنگونه که از تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین پیداست، به طور شگفت انگیزی اگر انسان در هر نقطه ای از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می گردد و در مدتی که در نماز است میدان بدنش منظم می شود.
نماز وبارهای الکتریکی:
همان طور که قبلا اشاره شد، بارهای زائدی که در اثر تحریکات الکتریکی اعصاب به وجود می آیند هم شبیه میدان بدن بر امواج مغزی اثر سوء دارند. این اثرات در نواحی که اعصاب در آن تحرک بیشتری دارند، خطرات جدیتری ایجاد می کنند. و باید هر چه سریعتر از آن نواحی دور شوند.
به طرز حیرت آوری می بینیم که این نواحی، دقیقا نواحی هستند که در وضو شسته می شوند( سر، دست، مچ پا به پایین) و بنابر تحقیقات صورت گرفته، بهترین راه دفع این بارهای زائد، استفاده از یک ماده رساناست. سریعترین و ارزانترین و بی ضررترین ماده برای این کار، آب است. جالب این جاست که آب هر چه خالص تر باشد، سریعتر بارهای ساکن را از بدن ما به اطراف گسیل می دهد و هیچ مایعی مثل آب خالصی که در وضو به انسانها سفارش شده این اثر را ندارد.

نماز و امواج مغزی:
با دفع بارهای زائد بدن در وضو، امواج مغزی در ایده آل ترین حالت قرار می گیرند. علاوه بر آن حالت تمرکزی که در هنگام نماز در انسان به وجود می آید، تشعشع امواج آنها را به اندازه قابل توجهی بالا می برد و توانایی مغز را در تولید این امواج بالا می برد.

حالات نماز:

۱-ایستادن در نماز:
ایستادن در نماز، باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند. این عمل باعث می شود تا فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.
وقتی چشمها در حالت نماز ثابت می ماند، جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی چون نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.

۲- رکوع در نماز:
تقویت ماهیچه های شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از خواص رکوع در نماز است.کارشناسان می گویند در حالت رکوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در تعادل و آرام کردن سمپاتیک موثر است.مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عظلات صورت، گردن، ساق پا و رانها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد. تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماریها از بدن، کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز از دیگر خواص رکوع در نماز است.

۳- سجده در نماز:
سجده، ستون مهره های بدن را تقویت کرده و درد های سیاتیک را آرام می کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند.سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده، که این امر با تغذیه غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طزاوت پوست می شود.
حالات سجده به واسطه باز کردن مهره ها از یکدیگر، باعث کشیده شدن اعصابیکه قسمتهای مختلف بدن را به مغز وصل می کند شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این امر برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است.
اگر فاصله مهر از نمازگزار به اندازه حدودا یک وجب جلوتر از حالت معمولی باشد، کشش بیشتری در کمر حس می شود که باعث مداوای کسانی که دیسک و یا ناراحتی کمر دارند می شود. و اگر کسی که سالم است این کار را انجام دهد، هیچ گاه دچار دیسک و ناراحتی کمر نمی شود.
سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. سجده قدرت درک و فهم را زیاد می کند. دلیلش این است که در سجده به پیشانی ما فشار می آید و باعث می شود که کاملا روی پیشانی متمرکز شویم ( اگر در این حالت به نوک بینی مان نگاه کنیم، خود به خود به پیشانی فشار می آید ) .

۴- نشستن بعد از نماز:
استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و رانها، کمک به نفخ معده و روده، بهبود فتق و… از خواص نشستن بعد از نماز است.
سخن آخر
این مطالب فقط بعضی از دلایل علمی در نماز بود و به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم که دلیل اصلی گزینش و چینش این حرکات توسط پروردگار حکیم این نکات علمی بوده است و بنده معتقدم که دلایل گنجاندن نماز در دین ما حکمتهای معنوی و علمی است که هنوز بشر از درک تمام آنها عاجز مانده است.برای پی بردن به برخی از اثار و دلایل معنوی نماز می توانید کتاب  آداب الصلوه واسرار الصلوه امام خمینی قدس سره  و“پرتوی از اسرار نماز” نوشته محسن قرائتی را مطالعه بفرمایید.در ضمن چون نماز فلسفه ی خاص خود را دارد که معراج مومن و مایه ی قرب به حق است باید آن را فقط برای خداوند متعال خواند و نه به انگیزه فواید و آثاری از این دست. ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی مفید باشد و دلیلی باشد برای پای بند بودن به دستورات دین.

 

 

چرا حجاج خلاف جهت عقربه‌ های ساعت طواف می‌کنند ؟

حسین اردکانی، دکترای علم فیزیک و از شاگردان پروفسور حسابی در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: هر آنچه در شارع مقدس وجود دارد دارای مبنای علمی است به طوری که در اعمال حج آمده است که جهت حرکت برای طواف به سمت چپ و خلاف جهت عقربه های ساعت باشد یا اینکه اکثر مراجع تقلید می گویند که بهتر است در ناحیه در خانه خدا تا مقام ابراهیم طواف انجام شود.

وی افزود: تمام اینها از نظر علم فیزیک قابل اثبات است. در نیمکره شمالی که خانه خدا واقع شده است وقتی هر ذره یا جسمی خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد ۵ نیرو به آن وارد می شود که جمع این نیروها و انرژی ها به سمت داخل است. در بحث طواف هم همین است، ذرات در اینجا انسان ها هستند و مجموع این نیروها نیز به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت می شود.

این فیزیکدان ادامه داد: اگر در طواف، چرخش به سمت راست انجام می شد در علم فیزیک آمده است که گریز از مرکز رخ می داد و طبق قانون فیزیک ذرات که در اینجا انسان ها هستند به سمت بیرون پرتاب می شدند و نیروی آنها به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت نمی شد.

اردکانی گفت: حالا اگر خانه خدا در نیمکره جنوبی واقع می شد حتماً در دین ما تأکید بر این می شد که باید در جهت عقربه‌های ساعت یعنی به سمت راست، طواف خانه خدا انجام شود.

وی درباره تأکید بر طواف بین در خانه خدا و مقام ابراهیم نیز اظهار داشت: هر جسم متحرکی که حرکت دورانی دارد اگر شعاع کم شود، سرعت آن به طور ناخودآگاه زیادتر می شود و تمایل و تمرکز آن به سمت داخل و مرکز بیشتر می شود به همین دلیل اکثر مراجع می گویند که در این فاصله طواف خانه خدا انجام شود چون با این تمرکز، صعود و عروج رخ می دهد.

این دکترای علم فیزیک معتقد است که همه چیز در دنیا بر اساس علم فیزیک قابل بررسی است اما علم انسان در این حد نیست که تمام آنها را دریافت کند.

 

شنبه 22 مهر 1391برچسب:دعا, آمرزش گناهان, :: 11:47 :: نويسنده : عبدالحسن امامی

حضرت امیر المومنین علی علیه السلام فرمود:

بخوان این دعا را بعد از هر نماز، به خدا سوگند هر مومنی که این دعا را بعد از هر نماز بخواند؛حق تعالی گناهان اورا می آمرزد هر قدر به اندازه ی ستارگان آسمان و قطره های باران و ریگ های زمین و ذره های خاک باشد و کفعمی نیز این دعا را در بلد الامین روایت کرده است، و دعا این است:

یا من لا یَشغله سمعٌ عن سمع یامن لا یغلِِّطُهُ السائلون یامن لا یُبرمُهُ الحاحُ الملحّین اذقنی بردَ عفوِک و مغفرتک

وحلاوِة رحمتک

 

 
‫ ۱-گام اول
‬ ‫اولین و مهم ترین قدم خودسازى این است که‬ ‫انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر‬ ‫انتقادى نگاه کند؛ عیوب خود را با روشنى و دقت‬ ‫ببیند و سعى در برطرف کردن آنها داشته باشد.‬ ‫این از عهده ى خود ما برمى آید و این تکلیفى بر‬ ‫دوش ماست.‬
خطبه های نماز عید سعید فطر 1380/9/25

‫۲- بین خود و خدا
‬ ‫یکى از ویژگى ها که بسیار مهم است تا براى‬ ‫خودسازى به آن توجه کنیم و شاید جنبه ى‬ ‫تقدمى هم داشته باشد، «اخلاص» است. اخلاص‬ ‫عبارت است از کار را خالص انجام دادن و این‬ ‫که کارى را مغشوش انجام ندهیم [...] خالص‬ ‫بودن عبادت و خالص بودن عمل، این است که‬ ‫براى خدا باشد. در بین مردم، متأسفانه خیلى‬ ‫رایج است که کارهاى خوب خودشان را بر زبان‬ ‫بیاورند و بگویند. کأنه توجه ندارند که نباید کار‬ ‫نیک را به زبان آورد و گفت که ما مى خواهیم‬ ‫این کار را بکنیم یا ما این کارها را مى کنیم. البته‬ ‫برخى جاها استثناست. در جاهایى، بعضى از کارها‬ ‫باید در علن انجام گیرد. در روایات در باب صدقه‬ ‫آمده است که «صدقهى سِر» این ثواب را دارد‬ ‫ّ‬ ‫و «صدقهى علانیه» این ثواب را. یا مثلاً‬ ‫عبادات‬ ‫گروهى، جلوى چشم مردم انجام مى گیرد و باید‬ ‫انجام گیرد و این از شعایر الهى است، اما بسیارى‬ ‫از عبادات یا اغلب عبادات، آن روابطى که بین‬ ‫خود انسان و خداست -ذکر، توجه، دعا، نافله،‬ ‫شب زنده دارى، سحرخیزى، احسان و کارهاى‬ ‫نیک- باید بین خود انسان و خدا بماند.‬
روز اول ماه مبارک رمضان 1371/12/04

‫۳- طبیب خود باشیم
‬ ‫طبیب خودتان باشید. بهترین کسى که مى تواند‬‬‬بیمارى ما را تشخیص دهد، خودمان هستیم.‬ ‫بیاورید روى کاغذ. بنویسید «حسد». بنویسید‬ ‫«بخل». بنویسید «بدخواهى براى دیگران؛ وقتى‬ ‫کسى به خیرى مى رسد، ما ناراحت مى شویم.»‬ ‫بنویسید «تنبلى در کار». بنویسید «روح بدبینى‬ ‫به نیکان و صالحان». بنویسید «بى اعتنایى به‬ ‫وظایف». بنویسید «علاقه به خود؛ شدیدا ً به‬ ‫خودمان علاقه داریم». ماه رمضان فرصتى است‬ ‫که یکى یکى این بیمارى ها را تا آنجایى که بشود،‬ ‫برطرف کنیم.‬
روز اول ماه مبارک رمضان 1371/12/04

‫۴- پولادین خواهید شد اگر…‬ ‫
در درجه ى اول، جوان دانشجو و دانش آموز باید‬ ‫خودسازى کند. خودتان را با تربیت دینى بسازید.‬ ‫امور تربیتى خوب است. معلم تربیتى خوب است.‬ ‫گوینده ى تربیتى خوب است، اما آن کسى که‬ ‫از درون خود، موعظه کننده و تربیت کننده اى‬ ‫نداشته باشد، -واعظ مِن نَفْسِهِ- این تربیت ها به‬ ‫ٌْ‬ ‫کارش نمى آید. خودتان را بسازید، با نفس مبارزه‬ ‫کنید، اجراى حکم الهى را در محدوده ى شخص‬ ‫خودتان بزرگ بشمارید و به نماز، به توجه به‬ ‫خدا، به دعا و به توکل اهمیت بدهید. این شما را‬ ‫پولادین خواهد کرد.
دیدار با گروهی از دانشجویان و دانش آموزان 1370/08/15

‫۵ - خاک ریزهاتان را محکم کنید
‫مراقب باشید. مواظب باشید و خاک ریزهایتان را‬ ‫محکم کنید تا دشمن نتواند در سنگرهاى شما‬ ‫نفوذ کند. با این روحیه ى ایمانى و استوار است‬ ‫که مى توانید شاخ استعمار را بشکنید و اسلحه را‬ ‫از دستش بگیرید تا ملتتان بتواند نفسى بکشد، تا‬ ‫بتوانید کشور را بسازید، تا بتوانید سطح زندگى‬ ‫را بالا ببرید، تا بتوانید مشکلات و گره هایى را که‬‬میراث سالهای دوران استعمار و سلطه ی اجانب‬ ‫است، از بین ببرید.‬‬‬‬‬
‫در اجتماع مردم مشهد و زائران امام رضا(ع) در روز عید فطر1371/01/15‬‬

‫ 6- یک ساعت برای خودتان‬
‫دعا کنید. نافله بخوانید. توجه پیدا کنید. متذکر‬ ‫باشید. در شبانه روز یک ساعت را برای خودتان‬ ‫و خدای خودتان قرار بدهید. از کارها و اشتغالات‬ ‫گوناگون خودتان را بیرون بکشید. با خدا و با‬ ‫اولیای خدا و با ولى عصر عجل الله 
تعالى فرجه و‬ ‫ارواحنافداه، مأنوس بشوید. با قرآن مأنوس باشید‬ ‫و در آن تدبر بکنید.‬ 
 ‫دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام  1370/5/23

‫7- مسجد پایگاه‬
‫با امام جماعت مسجد، با عبادتکنندگان مسجد‬ ‫و با مؤمنینى که در مسجدند، برادرانه صمیمى‬ ‫باشید و آن را حفظ و بیشتر کنید. اول وقت، نماز‬ ‫را به جماعت، پشتسر پیشنماز هر مسجدی که‬ ‫در آن هستید، بخوانید. در مراسم دینى مسجد و‬ ‫تبلیغات آن شرکت کنید. در مراسم دعا و قرآن‬ ‫و مراسم مذهبى شرکت کنید. [...] برای مسجد،‬ ‫جاذبه درست کنید.‬
‫دیدار فرماندهان بسیج سراسر کشور 1371/8/27

 ‫8- مثل آینه‬
‫من بارها گفته ام، باز هم مى گویم؛ ما تلاوت‬ ‫برجسته ی قرآن را در این کشور دنبال مى کنیم،‬ ‫برای این که اُنس با قرآن و تلاوت قرآن در بین‬ ‫مردم عمومیت پیدا کند. عزیزان من! باید با‬ ‫قرآن اُنس پیدا کنید. زبان ما، زبان قرآن نیست.‬ ‫مى توانیم به ترجمه ی قرآن مراجعه کنیم، اما‬ ‫عمق یابى مضامین قرآنى فقط با مراجعه ی به‬ ‫ترجمه نمى شود؛ کما این که با خواندن متن قرآن‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫هم برای کسانى که مى فهمند، همیشه به دست‬ ‫نمى آید. با تدبّر به دست مى آید. با عمق یابى‬ ‫به دست مى آید. با قرآن باید مثل آینه مواجه شد؛‬ ‫پاکیزه، براق و بى زنگار، تا قرآن در دل ما منعکس‬ ‫شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند.‬
‫‫دیدار قاریان قرآن کریم 1384/7/14‬‬‬

9- پایان جوشش انقلابی
‬ ‫وقتى نماز جماعت مى خوانید، نماز شما باید همراه‬ ‫با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد.‬ ‫وقتى اعتکاف مى کنید، وقتى روزه مى گیرید،‬ ‫وقتى اجتماعات مذهبى تشکیل مى دهید،‬ ‫باید همراه با توجه به خدای متعال و همراه با‬ ‫اخلاص باشد. کلید موفقیت اینهاست. اگر این‬ ‫نباشد، همان چیزی بر سر انسان خواهد آمد که‬ ‫دیدید بر سر عده ای آمد. عده ای در اول انقلاب‬ ‫خیلى تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فکر‬ ‫دینى آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردی که از‬ ‫طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقالبیشان‬‬‬ریخت و جوشش انقالبیشان تمام شد. بعضى ها‬ ‫صدوهشتاد درجه این طرف غلتیدند. [...] این‬ ‫به خاطر نداشتن عمق است. به این دلیل است که‬ ‫ِ‬ ‫ریشه ی اعتقادی و فکری وجود ندارد.‬ 
‫دیدار دانشجویان و استادان دانشگاه های استان کرمان 1384/2/19

10- هنوز فاصله داریم‬
‫قرآن کتاب نور، کتاب معرفت، کتاب نجات، کتاب‬ ‫سلامت، کتاب رشد و تعالى و کتاب قرب به‬ ‫خداست. ما این خصوصیات را چه وقت از قرآن‬ ‫به دست مى آوریم برادران عزیز؟ همین که قرآن‬ ‫را در جیبمان بگذاریم، کافى است؟ اینکه در‬ ‫هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم، کافى است؟‬ ‫اینکه ما در جلسه ی تلاوت قرآن شرکت کنیم،‬ ‫کافى است؟ اینکه حتى قرآن را با صدای خوش‬ ‫تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن‬ ‫ّ‬ ‫لذت ببریم، کافى است؟ نه؛ چیز دیگری لازم‬ ‫دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در‬ ‫ِ‬ ‫قرآن تدبّر کرد. خود قرآن در موارد متعدد از ما‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫مى خواهد که تدبّر کنیم. عزیزان من! اگر ما یاد‬ ‫گرفتیم که با قرآن به صورت تدبّر اُنس پیدا کنیم،‬ ‫همه ی خصوصیاتى که گفتیم، حاصل خواهد شد.‬ ‫ما هنوز خیلى فاصله داریم، پس باید پیش برویم.‬ ‫
مراسم اختتامیه ی مسابقات قرائت قرآن 1373/10/14
 
 
11- بازگشت به خدا
لازم نیست که اگر انسان مى خواهد احساس گناه‬ ‫کند، حتماً بایستى سال های متمادی غرق در گناه‬ ‫شده باشد. نخیر؛ یک گناه هم یک گناه است. نباید‬ ‫گناه را کوچک دانست. در روایات باب «استحقار‬ ‫ّ‬ ‫الذنوب» داریم که حقیر شمردن گناهان را مذمت‬ ‫ّ‬ ‫کرده اند. علت اینکه خدای متعال مى فرماید‬ ‫«مى آمرزیم»، این است که بازگشت به خدا، خیلى‬ ‫مهم است؛ نه اینکه گناه، کم و کوچک است. گناه،‬ ‫عمل بسیار خطرناکى است، منتها بازگشت و توجه‬ ‫ّ‬ ‫به خدا و ذکر او، اینقدر اهمیت دارد که اگر کسى‬ ‫این را صادقانه و درست و حقیقى انجام دهد، آن‬ ‫وقت آن بیماری صعب العالج از بین مى رود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫خطبه های نماز جمعه ی تهران 1375/10/28‬‬‬
 
‫منبع : نشریه شجره طیبه صالحین/سال اول/پیش شماره اول/تیرماه 1391‬‬‬‬‬‬‬
یک شنبه 5 شهريور 1391برچسب:قرآن, دانشمندان,, :: 11:45 :: نويسنده : عبدالحسن امامی

1. گوته، شاعر و نویسنده معروف آلمانى مى‏گوید:

«سالیان دراز کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه داشتند؛ امّا هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش نهادیم و پرده تعصب را دریدیم، عظمت احکام مقدس قرآن، بهت و حیرت عجیبى در ما ایجاد نمود. به زودى این کتاب توصیف‏ ناپذیر، محور افکار مردم جهان مى‏ گردد! »

2. آلبرت انیشتاین  مى‏ گوید:

«قرآن کتاب جبر یا هندسه نیست؛ مجموعه‏ اى از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهى که بزرگ‏ترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند، هدایت مى‏ کند ».

3. ویل دورانت، دانشمند امریکایى شرق‏ شناس، مى‏ گوید:

«در قرآن، قانون و اخلاق یکى است. رفتار دینى در قرآن، شامل رفتار دنیوى هم مى‏ شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طریق وحى آمده است. قرآن در جان‏هاى ساده عقایدى آسان و دور از ابهام پدید مى‏ آورد که از رسوم و تشریفات ناروا آزاد است ».

4. پروفسور آرتور آربرى که یکى از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسى است، مى‏ گوید:

« زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک مى‏ شدم، سخت در پریشانى به سر مى‏ بردم؛ اما قرآن آنچنان آرامش خاطرى به من مى‏ بخشید که براى همیشه به خاطر خواهم داشت. من در حالى که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ‏هاى نافذ و مرتعش کننده‏ اش شوم و تحت تأثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتى که مسلمانان واقعى و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم » .

5. لئوتولستوى، نویسنده معروف روسى مى‏گوید:

«هر کس که بخواهد سادگى و بى پیرایگى اسلام را دریابد، باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد. در قرآن قوانین و تعلیمات حقیقى و احکام آسان و ساده براى عموم بیان شده است. آیات قرآن به خوبى بر مقام عالى اسلام و پاکى روح آورنده‏اش گواهى مى‏دهد».

6. دکتر هانرى کُربن، اسلام شناس معروف فرانسوى، سخن جالبى درباره قرآن دارد. وى مى‏ گوید:

«اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمى‏ کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هیچ اندیشه‏اى به اندازه قرآن محمّد(ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است تاآن جا که نزدیک به نه صد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است».

7. ارنست رنان، فیلسوف معروف فرانسوى مى‏ گوید:

« در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سیاسى ،اجتماعى، ادبى و... وجود دارد که هر کدام را بیش از یک بار نخوانده‏ ام؛ اما یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت خسته مى‏ شوم و مى‏ خواهم درهایى از معانى و کمال به رویم باز شود، آن را مطالعه مى‏ کنم. این کتاب، قرآن - کتاب آسمانى مسلمانان - است».

8. ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه مى‏ گوید:

« امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با یکدیگر متحد کنم تا نظامى یکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مى‏ تواند مردم را به سعادت برساند، ترسیم کنم. قرآن به تنهایى عهده دار سعادت بشر است».

9. مهاتما گاندى، رهبر فقید هند هم اعتقاد داشت:

«از راه آموختن علم قرآنى، هر کس به اسرار وحى و حکمت‏هاى دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت ساختگى دیگرى پى مى‏ برد. در قرآن هیچ اجبارى براى تغییر دین و مذهب انسان‏ها دیده نمى‏ شود. قرآن به راحتى مى‏ گوید: هیچ زور و اکراهى در دین وجود ندارد».

10. ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد؛ او مى‏ گوید:

« بعضى از مردم بعد از آن که مقدار کمى عربى یاد گرفتند، قرآن را خوانده، امّا درست درک نمى‏ کنند. اگر مى‏ شنیدند که محمّد(ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رساى عربى آن را مى‏ خواند، هر آینه به سجده مى‏ افتادند و ندا

مى‏ کردند: اى محمّد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان. ما به خاطر یارى تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم!!»

 

منبع:

 قرآن از دیدگاه 114 دانشمند، محمد مهدى علیقلى.

 

حضرت رسول (ص) فرمودند:

کسی که زبانش را اصلاح نماید به تمام قرآن عمل نموده است.

و این سخن نزد علماء اخلاق از معجزه های حضرت رسول (ص) شمرده می شود

 

"رساله لقاء ا... ، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی"

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





تصاویر زیباسازی نایت اسکین
تصاویر زیباسازی نایت اسکین
2